Tilbake til alle kurs

Mental trening, hvordan få mer ut av livet ditt

SKUDA
28 Apr
Sted: Norsk Skuespillersenter 28.04.2020 09:00-16:00

Et langt liv i scenekunsten - Nettverk for erfaringsutveksling og kompetanse inviterer til denne workshopen, som gir deg kunnskap og verktøy for å skape retning og oppnå det du ønsker uten å brenne lyset i begge ender. Verktøyene som deles er forskningsbaserte, og vil hjelpe deg til motivasjon, energi og bærekraft i livet ditt. 


 



‘Høy arbeidsmoral’, ‘stå-på-vilje’ og ‘på tross av’ er kjente «leveregler» i frilanslivet – og du er selvfølgelig stolt av det. Du kjører på og setter deg høye mål for alt du skal mestre og rekke over, alt fra søken etter jobb, yte maksimalt i en jobb, være din egen entreprenør, sørge for næring og utvikling av kunstnerskapet ditt, trene instrumentet ditt, bygge bransjerelasjoner, ta vare på helsa di og pleie private forhold – lista er lang


Synes du det er utfordrende å komme i mål med det du ønsker? Føler du deg overveldet eller stresset ønsker du å ha mer energi og overskudd?


Bli med på workshop i mental trening og lær hvordan du kan redusere stress, få gjort mer på mindre tid og ha det bedre med deg selv. Du vil få verktøy og kunnskap for å kunne trene opp konsentrasjon, prioritere arbeidsoppgaver og redusere stress.
Et langt liv i scenekunsten består av samarbeidspartnerne Musikkteaterforum, Norsk Skuespillersenter, PRODA - Profesjonell Dansetrening CODA Oslo International Dance Festival PRAXIS Oslo og Skuespiller- og danseralliansen



INNHOLD
I løpet av workshopen skal du trene på disse temaene:
-
Hva er målet ditt?
-
Hvordan vil du treffe blink hvis du ikke vet hva du sikter på? Et godt mål gir mening, motivasjon og retning. Det øker robustheten din mot stress. Mål gir deg også muligheten til å prioritere det som fører deg til målet ditt, og velge bort det som fjerner deg fra målet ditt. Prioritering og effektivisering - hvordan får du gjort mer på mindre tid? Døgnet har kun 24 timer. Hvordan sørge for å levere høy kvalitet på mindre tid?
-
Hva er stress og hvordan påvirker det oss?
-
2 mentale teknikker for å oppnå det du vil; indre dialog og avspenning


Workshopen krever ingen forberedelse.


HVA ER MENTAL TRENING
Mental trening handler om å styrke styrkene våre, og fjerne det som hindrer oss i å prestere. Ofte har vi dager som er gode og produktive, og dager som er mindre gode. 
Det er ofte overlatt til tilfeldighetene. Gjennom mental trening blir du mer robust, du setter deg i førersetet i livet ditt, og du kan prestere på topp på dager som før kanskje endte opp med å bli dårlige. 


Verktøyene som brukes i mental trening er evidensbaserte. Tidligere har disse teknikkene vært forbeholdt idrettsutøvere og toppledere. Nå er det flere og flere som oppdager mental trening og hva det betyr. Hjernen vår er plastisk. Det vil si vi kan endre våre vaner, tanker og handlinger slik at vi får det som vi vil.


Skal vi få det vi vil ut av livet trenger vi å starte med oss selv. 

Mennesket er ingen robot og døgnet har kun 24 timer.  I dag blir 1 av 3 nordmenn utbrent. For å forebygge dette jobber vi med å prioritere det som er viktig for oss, og å fjerne det som ikke bidrar i livet vårt.  Vi jobber også med å redusere det indre skjulte stresset vi ofte ikke er klar over. Dette produseres av tanker og selvsnakket vårt. Gjennom bevisstgjøring og mentale teknikker vil vi kunne endre på dette. Vi jobber også med å dekke kroppens grunnleggende behov slik at det kan yte maksimalt. Alle vet at en bensinbil ikke fungerer på diesel. Men likevel tenker mange at kroppen kan fungere uten å gi den riktig næring og riktig hvile. Når vi gir kroppen det den trenger, vil den kunne prestere på et høyt plan.


Mental trening handler om bærekraft og balanse. Det handler om å fjerne det som hindrer oss i å prestere, og å ta kontroll på livet ditt slik at du får det resultatet du ønsker.


Workshopen arrangeres av «Et langt liv i scenekunsten – nettverk for erfaringsutveksling og kompetanse».