Gjennom en rekke foredrag, diskusjoner og samtaler vil vi utforske hvordan ulike generasjoner påvirker og utfordrer hverandre i bransjen. Hvordan ser makt ut, eller hvordan overføres erfaring mellom generasjoner. Hvilke verdier, teknikker og kunstneriske uttrykk har påvirket dans som bransje og kunstform.
Sted Koreda festivalen
Dato 21. & 22. September
Tidspunkt Se programmet under
Påmeldingsfrist Ingen frist eller påmelding, kom i døra.
Lenke https://koreda.no/
Språk. Norsk
Pris Gratis
Dette arrangementet er et samarbeid mellom Norske Dansekunstnere, Skuespiller- og danseralliansen, Dans i Trøndelag, DansiT og PRODA Nord-Trøndelag. Seminariet er en del av KOREDA 2024s fagprogram.
NB. Vi følger etisk standard for musikk- og scenekunstinstitusjonene.
PROGRAM
DAG 1 Lørdag 21.9
Kl.12:00 Registrering og lunsj
Bolk 1 (kl. 13.00-14.00) “Å skape med ulike kropper” Sted: Klasserom 1 og 2
I denne panelsamtalen ser vi på kroppens foranderlighet og betydningen av ulike kvaliteter gjennom en karriere. Temaer som alderisme, ulike fysikaliteter, hvordan kroppen endrer seg over tid og hvordan det påvirker en kunstnerisk produksjon vil bli belyst. Vi undersøker også hvordan mangfold i kroppslig representasjon på scenen påvirker vår opplevelse av kunst. Hva betyr det å ha bærekraftige kunstneriske karrierer?
Paneldeltakere
- Loan Ha
- Karstein Solli
- Elen Øyen
Moderator for samtalen er Ingeborg Dugstad Sanders ved DansiT.
Bolk 2 kl. (14.15-15.00) «MED KROPPEN SOM ARKIV – ET KOLLEKTIVT HUKOMMELSESARBEID.»
Cecilie Lindeman Steen har skrevet boken "Collage Dansekompani, Filo d’Erba or Frail Creation", som er bok nummer fire av Black Box teaters bokprosjekt Scenekunstklassikere. Serien tar for seg «minneverdige» forestillinger fra 70-tallet og fram til i dag. Steen var selv utøver i forestillingen og boka har blitt til som et kollektivt hukommelsesarbeid gjennom samtaler med koreograf og kollegaer som var med i forestillingen. Det er 35-år siden vi arbeidet med forestillingen, men kroppen er som et arkiv, lag av minner har blitt aktivert, katalysert til overflaten, fra kroppen og opp gjennom tiden. Sentralt i boka er kroppens minne og tid, erfaring og endring.
Cecilie Lindeman Steen (f. 1965) har arbeidet som dansekunstner siden 1986, i hovedsak knyttet til det frie scenekunstfeltet. Hun var danser i Collage Dansekompani fra 1987 - 1991. Av Collage internasjonale produksjonene medvirket hun, i tillegg til Filo d’Erba, i Sleeping Boys 12345678 1234 (1997) av Marc Vanrunxt. Steen har medvirket i godt over hundre produksjoner samt enkeltstående forestillinger, improvisasjoner, arrangementer og konserter. Virksomheten omfatter nasjonal, nordisk og europeisk turnévirksomhet. Foruten egne prosjekter, har hun samarbeidet med et stort antall koreografer og andre kunstnere.
Steen er opptatt av formidling av dansekunst og spesifikt det å snakke og skrive om dansekunst – særlig med et perspektiv innenfra utøvelsen for å artikulere «taus" kroppslig erfaring og kunnskap.
DAG 2 Søndag 22.9
Bolk 3 kl. 11.00-12.15 "Makt fra et erfart bransjeperspektiv".
I denne bolken vil vi utforske de ulike formene for makt innen vår bransje. Makt kan manifestere seg på mange måter: som autoritetsmakt, hvor posisjon eller status gir noen evnen til å påvirke; ekspertmakt, som stammer fra kunnskap og spesialkompetanse; og referansemakt, basert på personlige forhold og respekt. Makt kan også handle om regionene vi bor og virker i, hvilken del av feltet vi jobber eller hvordan kroppene våre ser ut. Vi inviterer ulike foredragsholdere til å dele sine erfaringer, historier og refleksjoner, som følges opp med en samtale som vil reflektere rundt hvordan makt påvirker både individuelle karrierer og bransjens kulturelle landskap.
Loan Ha starter med innlegg- og tankerekke om hva makt kan være, etterfulgt med korte introduksjoner fra paneldeltakerne om hvordan de opplever sin egen makt i dag.
Presentasjoner og paneldeltaker
- Anna C Nordanstedt (5. min) Hvordan opplever man sin egen makt.
- Arne Fagerholt (5. min) Hvordan opplever man sin egen makt.
- Embla Olsen (5. min) Hvordan opplever man sin egen makt.
Daglig leder i Skuespiller- og danseralliansen Tone Øvrebø Johannessen modererer samtalen med paneldeltakerne.
Loan Ha lukker og reflekterer over seansen (5 min)
Bolk 4 kl. 12.30-13.30 "Dans lokalt over generasjoner"
Vi avslutter fagprogrammet med en samtale om dans lokalt over generasjoner mellom mor og datter: Ingri Angell-Petersen Grønnesby og Mari Angell-Petersen Grønnesby
At vi i dag har dansekunstnere som jobber i hele landet er tuftet på nettopp lokale ildsjelers arbeid. Som et lite land med forholdsvis få institusjoner i sin tid har ildsjeler vært primus motor i lokalt kulturliv og dermed også dansekunst. Det er ikke uten grunn at ordet “ildsjel” er en del av allmentalen på norsk, mens land med sterkere institusjonsstruktur som England og Frankrike svært sjelden bruker ordene zealog (eng) eller fanatique (fransk)! Ildsjeler er bærebjelken i norsk dansehistorie. Ut av nettopp dette individuelle arbeidet og sårbarheten i det vokste i sin tid pilotordningen som var starten på dagens regionale kompetansesentre. Hvordan var støtten rundt arbeidet deres i starten av morens karriere og hvordan er den i dag? Hva var enklere da og hva er enklere nå?
I denne bolken vil sette fokus på betydningen av lokalt engasjement for dans over generasjoner, hvilke ringvirkninger det får i et lokalsamfunn og kontinuitet og endring gjennom to generasjoner dans i Trøndelag. Vi møter to generasjoner i en familie av lokale ildsjeler og primus motorer i dansefeltet i Trøndelag: Mari og hennes mor Ingri. Gjennom en presentasjon vil vi få et innsideblikk på det å være en ildsjel innen dansekunst i regionen gjennom flere tiår. Artige anekdoter, lærerike feilgrep, erfaringer, bragder, gleder og frustrasjoner vil bli delt varmt og inderlig med oss som publikum. Etterfulgt av en samtale mellom mor og datter med forbundsleder i Norske Dansekunstnere, Live Rosenvinge.
Bio Mari Angell-Petersen Grønnesby er dansekunstner med base i Steinkjer og jobber med ulike prosjekter innen dans. Hun har god erfaring med undervisning, koreografi for teater, dans i skolen, og som både danser og koreograf i det frie feltet. Ingri Angell-Petersen Grønnesby er dansekunstner og drama- og teaterlærer i Steinkjer, startet opp som første dansepedagog i Innherred på 80-tallet. Jobbet videre med dans i både musikk/kulturskolen og videregående skole før hun tok utdanning innen drama og teater. Har hatt stor påvirkning på scenekunstmiljøet i Steinkjer og på Innherred de siste 40 årene.