Mikael Rønne har nylig avsluttet sin ansettelse hos oss, og vi benytter anledningen til å slå av en prat om veien videre.
Portrettintervju: Mikael Rønne
Men først – hvem er egentlig Mikael?
Han er opprinnelig fra Tromsø, og tok veien inn i dansen via Spin Off og Kunsthøgskolen i Oslo. Siden fulgte 13 år som profesjonell danser – en karriere som tok ham til både samtidsdans, opera, musikaler, film, TV, reklame, show og samarbeid med artister verden rundt. Mikael har både koreografert og danset, samtidig som han supplerte med nettstudier i økonomistyring, ledelse og webdesign.
Ved siden av scenelivet har han engasjert seg som prosjektmedarbeider for ulike kulturorganisasjoner, festivaler og frikompanier, hatt flere styreverv, og vært både nestleder og valgkomitéleder i Norske Dansekunstnere. Nå har han lagt scenekostymene på hylla og trådt inn i en ny rolle – som Customer Success Manager i et eiendomsteknologiselskap.
Hva ser du tilbake på som noen av de viktigste øyeblikkene i din kunstneriske karriere?
– Jeg begynte å danse veldig sent, og trente beinhardt for å komme inn på Kunsthøgskolen i Oslo. Den utdanningen la virkelig grunnlaget for karrieren min. Å komme rett inn i Oslo Danse Ensemble etter studiet ble en trampoline inn i dansefeltet – både for selvtilliten og for å bli synlig. Jo Strømgren Kompani reiste jeg med i ti år verden rundt, og det er jeg utrolig takknemlig for. Å bli en del av SKUDA var også en stor validering av arbeidet jeg hadde lagt ned. Og å avslutte dansekarrieren med et åremål på Nye Hjorten Teater i Trondheim, gjør at jeg kan se tilbake og tenke: «I f**ing did it – and it was amazing!»*
Hva har ansettelsen i SKUDA betydd for deg?
– SKUDA kom i grevens tid. Jeg begynte å kjenne på slitasjen ved å leve i usikkerhet, alltid grue meg til neste kontrakt tok slutt. Hadde jeg ikke blitt ansatt der, tror jeg at jeg hadde forlatt danseverdenen enda tidligere. Det var en lettelse å ha en arbeidsgiver som var konstant, og kolleger jeg kunne møte jevnlig selv om alt annet rundt var i konstant skifte.
Hvilke råd ville du gitt deg selv, om du kunne ringe tilbake i tid?
– For å være helt ærlig er jeg sykt fornøyd med dansekarrieren jeg har hatt. Allerede som student var jeg målbevisst og frempå, og bygde et frilansvirke jeg kunne leve av. Jeg tror vi alle er akkurat der vi skal være til enhver tid, og at vi lærer de leksene vi skal, før vi setter en ny retning videre med enda mer indre rikdom og kunnskap.
Hva tok deg videre til en ny karriere – og hvorfor akkurat dit?
– Jeg har alltid visst at jeg var mer atlet enn kunstner, og at et liv som koreograf eller pedagog ikke var min vei. Derfor tok jeg studier i økonomi og ledelse, engasjerte meg i styreverv, fagforeningsarbeid, og jobbet i kundeservice og treningsbransjen. Jeg har også brukt mye tid på å flippe leiligheter. Da jeg plutselig kom over en jobbannonse i et eiendomsteknologiselskap, falt alt på plass. Jeg søkte, ble kalt inn på et to timers intervju – og vipps, så var jeg deres nye Customer Success Manager. Nå har jeg ansvaret for å sikre at kundene får mest mulig verdi ut av produktene, og jeg elsker blandingen av å jobbe på tvers av faggrupper, være kreativ og løsningsorientert, og samtidig ha ansvar for en stor kundemasse.
Er det noe du savner fra det kunstneriske arbeidet?
– Jeg kommer nok til å savne variasjonen i hverdagen, reisingen – og selvfølgelig alle menneskene jeg møtte gjennom årene. Abstinens etter sceneadrenalinet vil nok ligge der en stund. Men målet mitt er å bruke fritiden på kvelder, helger og ferier til å skape variasjon nå som jeg bare har én arbeidsgiver og ett arbeidssted.
Når vet man at det er på tide å endre karriere?
– For meg var det da det sluttet å bety noe å gå ut på scenen. Jeg kunne stå på scenen og tenke på kjøttkaker til middag. Jeg hadde oppnådd det jeg ønsket, og kreative prosesser i nye produksjoner føltes som et ork. I tillegg kjente jeg at det var sider av meg jeg ikke fikk utviklet som handlet mer om organisasjonsarbeid, ledelse og prosjektstyring og ble mer og mer nysgjerrig på å jakte det. Jeg følte jeg hadde stagnert og nådd mitt eget tak, og da visste jeg at det var på tide.
Har overgangen fått deg til å se annerledes på kompetansen din?
– Absolutt. Jeg var lenge opptatt av å ta formell utdanning, men innså etter samtaler med Tone i SKUDA og karriereveileder Anne Grethe Solberg at dansekunsten i seg selv hadde gitt meg enormt mye kompetanse. Vi er vant til å jobbe på tvers av faggrupper, være kreative, selvdisiplinerte og pliktoppfyllende. Vi forstår lederens visjon og leverer. Vi tåler smerte og press, og vi blir gode menneskekjennere av å jobbe med sterke personligheter. Alt dette er gull i andre bransjer.
Hvis du kunne ringe deg selv i fremtiden – hva ville du sagt?
– Ha champagnen klar – Karriere 2.0 has just begun, and here I come!